سفارش تبلیغ
صبا ویژن

iranpooshak

خانواده مقدس ترین نهادی است که در اسلام بسیار بر آن تاکید شده است. پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: "در اسلام هیچ بنیادی بیش از بنیان ازدواج مورد محبت خداوند نیست." آثار فردی، اجتماعی و حقوقی این نهاد را نمی توان نادیده گرفت. به همین دلیل ، این نهاد مورد حمایت قانونگذار نیز قرار دارد.

در ادامه این مقاله از سایت شهرداد همراه ما باشید تا از لزوم ثبت ازدواج و مجازات عدم ثبت ازدواج دائم اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

یکی از مهمترین موضوعات در این زمینه لزوم ثبت ازدواج دائم است که با این اقدام، زوجین  از مزایای قانونی و اجتماعی بهره مند می شوند.  از آنجا که عدم ثبت ازدواج دائم باعث ایجاد مشکل برای طرفین و بی نظمی در جامعه می شود، قانونگذار مجازات هایی را برای عدم ثبت ازدواج دائم در دفتر اسناد رسمی در نظر گرفته است. 

لزوم ثبت ازدواج دائم و طلاق از منظر حقوقی

طبق شرع، ازدواج هیچ تشریفاتی ندارد و بدون سند رسمی انجام می شود. اما به دلیل برخی از علایق اجتماعی، قانونگذار بر لزوم ثبت ازدواج دائم در دفتر رسمی ازدواج تأکید دارد. 

یکی از مزیت های ثبت ازدواج دائم این است که در صورت بروز اختلاف، اثبات آن آسان خواهد بود. بعلاوه به عنوان مثال، زن نمی تواند نفقه ناشی از ازدواج ثبت نشده را مطالبه کند. به همین خاطر است که با ثبت ازدواج دائم، زوجین از حقوق زیادی برخوردار می شوند و در مقابل یکدیگر مسئولیت دارند.

به همین دلیل قانونگذار لزوم ثبت ازدواج دائم را پیش بینی کرده است و برای انجام ندادن این تعهد، مجازاتی در نظر گرفته شده است که در زیر توضیح خواهیم داد. 

همچنین باید توجه داشت که علاوه بر ثبت ازدواج ، طرح و دادخواست طلاق ، به عنوان نوعی تعهد نیز الزامی است؛ از آنجا که طلاق زوجین یا بازگشت مرد از طلاق نیز آثار و تبعات حقوقی مهمی به همراه خواهد داشت، عدم ثبت این وقایع می تواند بی نظمی در حقوق افراد به ویژه همسر و فرزندان حاصل از ازدواج ایجاد کند. 

مجازات قانونگذار برای عدم ثبت ازدواج دائم برای مردان چیست؟

سوالی که قصد داریم در این بخش به آن پاسخ دهیم این است که آیا قانون مجازات عدم ثبت ازدواج دائم را پیش بینی کرده است؟ و اگر چنین است ، مجازات عدم ثبت ازدواج دائم چیست؟

پاسخ این سوال را می توان در قانون حمایت از خانواده یافت. طبق ماده 49 قانون حمایت از خانواده ، اگر مردی بدون ثبت نام در دفاتر رسمی ازدواج دائم انجام دهد و از ثبت آن امتناع ورزد، علاوه بر اینکه به ثبت ازدواج ملزم می شود ، باید جریمه ای نیز پرداخت کند (از 80 میلیون تا 180) میلیون ریال) و حبس (از 91 روز تا 6 ماه) محکوم خواهد شد. با تصویب این قانون مجازات مقرر در ماده 645 قانون مجازات اسلامی به دلیل عدم ثبت ازدواج (یک سال حبس) منتفی شد.

در حال حاضر طبق قانون ، جرم عدم ثبت ازدواج دائم برای مردان، مجازات مقرر در قانون حمایت از خانواده یا الزام به ثبت ازدواج دائم و جریمه را در پی خواهد داشت. البته این حکم مختص ازدواج دائم است. یعنی در ازدواج موقت ، شوهر مکلف به ثبت ازدواج نیست؛ مگر در شرایط خاصی که قانون تعیین کرده است.

کلام آخر

با توجه به اهمیت ثبت ازدواج دائم در دفتر اسناد رسمی و مجازات های تعیین شده در قانون، توصیه می شود حتما نسبت به انجام آن توسط شوهر خود بسیار دقیق باشید. در صورتی که همسر شما ازدواج را ثبت نکرده و اکنون نیاز به طلاق یا هر اقدام دیگری مثل طلب مهریه از همسر خود را دارید، به اپلیکیشن حقوقی شهرداد مراجعه نمایید تا کارشناسان حقوقی شهرداد بتوانند برای احقاق حقوق شما کمکتان کنند.