سفارش تبلیغ
صبا ویژن

iranpooshak

تا پیش از سال 91، در قانون عنوانی تحت طلاق توافقی وجود نداشت. تا اینکه به دلیل ایجاد سهولت در روند پرونده‌های حقوقی و رسمیت دادن به رویه‌ای که تا پیش از آن خود به خود به وجود آمده بود، ماده 25 قانون حمایت از خانواده در مجلس تصویب شد. برای آشنایی با جزییات و شرایط طلاق توافقی با این مطلب همراه باشید.

شرایط طلاق توافقی

طلاق، به آن نوعی که در شرع پیش‌بینی و تعریف شده است، حقی است که مختص مرد بوده و بدون اذن وی، زن توانایی جدایی را ندارد. هر چند از آن جایی که زندگی مشترک بدون وفاق و همدلی ممکن نیست، در صورت عدم رضایت زن از ادامه‌ی زندگی مشترک، مرد نیز در بیشتر موارد راضی به جدایی می‌شود. از جمله شرایط طلاق توافقی دیگر که ممکن است پیش بیاید، می‌توان به رواج پیدا کردن شروط ضمن عقد در سال‌های اخیر ( که زنان حق طلاق خود را به وکالت از شوهر خویش اخذ می‌نمایند) و بالا رفتن قیمت مسکوکات طلا که باعث افزایش بار مالی مهریه برای مرد می‌شود، زنان در صورت اراده می‌توانند مرد را مجبور به جدایی نمایند.

از مهم‌ترین شرایط طلاق توافقی که آن را رایج کرده صرفه‌جویی در زمان و جلوگیری از سوء اثرات طولانی مدت روانی و عاطفی آن بر روی خانواده‌هاست.

 

این مسائل منجر به سهولت شرایط طلاق توافقی شده، به صورتی که بنا به گزارش تسنیم، یک زوج می‌توانند در یک صبح تا ظهر، تحت هیجانات موقت اقدام به جدایی رسمی از یکدیگر نمایند.

به همین دلیل، قوه‌ی قضائیه برای جلوگیری از چنین شرایطی، شرایط طلاق توافقی را تا جای ممکن زمانبر و طولانی نموده تا از مراجعات بیهوده و طلاق‌های سریع پیشگیری نماید.

شرایط طلاق توافقی

در رویه‌ی پیش‌بینی شده توسط ایشان، زوج باید ابتدا باید اطلاعات خود را در سامانه‌ی مشخص شده بارگذاری کرده و سپس برای مراجعه به مشاوره و غربالگری اجباری به مراکز رسمی معرفی می‌شوند. در مراکز در صورت اصرار طرفین و روشن شدن عدم امکان سازش، به آنان گواهی اعطا می‌شود تا بتوانند در مرحله‌ی بعد به دادگاه مراجعه کنند. در صورت قبول دادگاه، لازم است در فرجه‌ی سه ماهه، حکم به دفترخانه‌ی رسمی ابلاغ شود تا صیغه‌ی طلاق جاری شده و کار تمام شود. البته در مرحله نیز در صورت پشیمانی مرد و عدم مراجعه به دفترخانه طلاق باطل می‌شود.

از دیگر شرایط طلاق توافقی می‌توان به مدارک مورد نیاز مانند اسناد شناسایی شامل شناسنامه و کارت ملی هر دو طرف، عقد نامه، گواهی عدم بارداری زن یا بکارت و توافق نامه کتبی موضوعات توافق شده بین زن و مرد و امضای طرفین پیش از انقضای سه ماهه اشاره کرد.

بدیهی‌ست موضوعات مورد توافق و شرایط طلاق توافقی، شامل موارد مورد اجتماع نظر طرفین در مسائلی مانند حضانت فرزندان، نفقه زوجه و فرزندان، اجرت المثل دوران زوجیت و مهریه است.

مواردی که زوجین در مورد آن تفاهم دارند برای دادگاه نیز قابل پذیرش است و در رای دادگاه و ذیل شرایط طلاق توافقی، ذکر می‌گردد.