سفارش تبلیغ
صبا ویژن

iranpooshak

فرزند خواندگی یکی از کارهای بسیار نیکی است که افراد زیادی در ایران متقاضی دریافت آن هستند و قوانینی برای اجرای درست آن وجود دارد و فرزند خوانده حق و حقوقی دارد.

فرزند خواندگی در اسلام

شرایط والدینی که متقاضی فرزند خواندگی هستند

زن و شوهر داوطلب سرپرستی، ایرانی و مقیم ایران باشند.

پنج سال تمام از تاریخ ازدواج آنها گذشته و از این ازدواج صاحب فرزند نشده باشند.

سن یکی از زوجین حداقل سی سال باشد.

زوجین دارای سوء پیشینه و محکومیت جزائی مؤثر به علت ارتکاب جرائم عمدی و محجور نباشد.

زوجین دارای صلاحیت اخلاقی و رفتاری و روانی باشند.

زن و شوهر یا یکی از آنها دارای تمکن مالی باشند.

زوجین مبتلا به بیماری صعب العلاج نباشند.

زوجین معتاد به مواد الکلی یا مواد مخدر و سایر اعتیادات مضر نباشند.

حق و حقوقی که قانون برای فرزند خواندگی در نظر گرفته است

در مبحث فرزند خواندگی اخذ شناسنامه با مشخصات والدین قانونی برای کودک بعد از طی دوره شش ماهه آزمایشی و صدور حکم قطعی اقدام خواهد شد.

فرزند خوانده از والدینی که او را به فرزندی قبول کرده اند، ارث نمی برد. از این رو برای تأمین آینده فرزند خوانده و رهایی از مشکل عدم تعلق ارث، از طریق مواردی چون صلح و هبه، تأمین آینده فرزند خوانده  امکان پذیر می باشد و مشکل شرعی و قانونی ندارد.

پدر و مادری کردن در فرزند خواندگی

بعد از اینکه حکم فرزند خواندگی صادر شد. دیگر زن و مرد، مادر و پدر طفل محسوب می‌شوند و نگهداری و تربیت کودک از وظایف آن هاست، بر اساس قانون نگهداری و تربیت از تکالیف ناشی از سرپرستی است بر این اساس نگهداری و تربیت طفل بر عهده سرپرستان وی است و همانگونه که پدر و مادر مکلف به نگهداری و تربیت فرزندان خونی خود هستند، مکلف به نگهداری و تربیت فرزند خوانده هم هستند و نکته حائز اهمیتی که باید بدانید این است که در مواردی که اختلاف میان زوجین منجر به جدایی آنان می‌شود، دادگاه در مورد نگهداری طفل تحت سرپرستی به ترتیب مقرر در قانون اقدام خواهد کرد؛ یعنی نگهداری کودک با توجه به مصلحت او به یکی از سرپرستان یا شخص ثالث واگذار خواهد شد.

شرایط فرزند خواندگی

از وظایف مهم والدین در مورد فرزند خوانده اعطای نام خانوادگی است. در حقیقت این قضیه از حقوق و تکالیف ناشی از سرپرستی است و پس از قطعیت حکم سرپرستی، طفل با نام خانوادگی پدر نامیده خواهد شد.

 اگر خدایی نکرده یکی از زوجین بمیرد هم با فوت زن و شوهر موضوع سرپرستی منتفی است و باید برای طفل قیم معین شود و هرگاه دیگری، از لحاظ استطاعت مالی و اخلاقی، بتواند به سرپرستی ادامه دهد، به تنهایی این وظیفه را بر عهده خواهد گرفت.

سخن پایانی 

چنانچه قصد دریافت فرزند خواندگی دارید و برای این موضوع می خواهید اقدام کنید باید از تمام مسائل حقوقی و قانونی آن و همه ی جوانب آن مطلع شوید. اپلیکیشن شهرداد این امکان را فراهم کرده است که با مشاوره تلفنی و آنلاین با مشاوران و وکلای مجرب ارتباط برقرار کنید و از راهنمایی های آنها بهره مند شوید.