سفارش تبلیغ
صبا ویژن

iranpooshak

شکوائیه چیست؟

شکواییه نیز مانند دادخواست، فرم چاپی مخصوصی است که از طرف قوه قضائیه، به منظور طرح دعاوی کیفری و تنظیم شکایت(نگارش شکوائیه)، تهیه و ارائه می‌شود.

شکوائیه، در حقیقت نام دیگر شکایت نامه است که مشخصات شاکی و متشاکی ‌عنه و موضوع شکایت باید در آن درج شود.

نگارش شکوائیه

عنوان مجرمانه‌ای که در نگارش شکوائیه قید می‌شود، همان جرمی است که قاضی به آن رسیدگی می‌کند و خارج از موضوع شکوائیه حقی برای رسیدگی نخواهد داشت.

اگر فردی به دلیل وقوع یک جرم که در قانون مجازات اسلامی برای آن مجازات تعیین شده است، قصد شکایت را داشته باشد، باید شکایت خود را تحت شکوائیه تنظیم کند و به عبارتی نگارش شکوائیه کند.

جرائمی که برای طرح دعوی، نیاز به شاکی خصوصی دارد، جرائم قابل گذشت هستند که با نگارش شکوائیه، تعقیب متهم شروع می‌شود و با استرداد شکایت و یا صرف نظر کردن شاکی، تعقیب متهم به پایان می‌رسد.

زمانی که شکایت کیفری تنظیم می‌شود، دادسرا که در رأس آن شخص دادستان است، تعقیب متهم را شروع کرده و تحقیقات مقدماتی را به قاضی تحقیق که بازپرس است، ارجاع می‌دهد.

سپس بازپرس بر مبنای شکایتی که تنظیم شده است، عمل می‌کند. به این صورت که اگر فرد الف به فرد ب فحاشی و توهین کرده باشد، شخص ب می‌تواند علیه شخص الف تحت عنوان فحاشی شکایت کند. حال اگر نگارش شکوائیه او بر اساس فحاشی تنظیم شده باشد، بازپرس تحقیقات خود را برای بررسی وقوع جرم فحاشی آغاز و ادامه می‌دهد و به دلیل عدم درج جرم توهین، وارد موضوع توهین نخواهد شد.

الف- نگارش شکوائیه شاکی

ب- اعلام و اخبار ضابطین دادگستری یا اشخاصی که از قولشان اطمینان حاصل شود.

ج- جرایم مشهود در صورتی که قاضی ناظر وقوع جرم باشد.

د- اظهار و اقرار متهم


دو نمونه از نگارش شکوائیه در زیر آمده است.

ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب

با سلام و احترام

 

احتراماً اینجانب………… فرزند…………. مقیم…………..از آقای/خانم……….. تحت عنوان…………….( کلاهبرداری، فحاشی، آسیب بدنی عمدی……….) شکایت دارم. نامبرده در تاریخ …………. در خیابان………….. در حضور………………..نفر به نامهای…………………………… به نشانی……………………………….. نسبت به من فحاشی کرد. از این رو تقاضای تعقیب کیفری و مجازات ایشان را دارم .

 

نشانی متهم……………………………………………….می باشد .

 

 محل امضاء ـ مهر ـ انگشت

 

نمونه درخواست تأمین خواسته در امور کیفری

 

ریاست محترم شعبه ………………………..

 

با سلام

 

احتراماً اینجانب ………………فرزند ………… مقیم………..به لحاظ صدور یک فقره چک بلامحل به تاریخ…………..و به شماره………….. به مبلغ ……… عهده بانک………..از آقای/خانم………………مقیم……………شاکی هستم.


 

رایج ترین انواع نگارش شکوائیه کیفری

در صورت وقوع هر جرمی اگر آن جرم دارای شاکی خصوصی باشد برای به جریان انداختن دعوا باید نگارش شکوائیه انجام شود. بنابراین برای به جریان انداختن پرونده های کیفری می بایست نگارش شکوائیه نماییم که این شکایت نامه ها مشمول عناوین مختلفی شده که در ادامه به دو مورد از رایج ترین انواع آن به صورت مختصر می‌پردازیم. 

نگارش شکایت

سرقت تعزیری: سرقت به معنای ربودن یا دزدیدن مال فرد دیگر به صورت پنهانی می باشد. قانون مجازات اسلامی ایران سرقت را شامل سرقت تعزیری و حدی قرار داده است. سرقت تعزیری در صورتی واقع می شود که شرایط حد مهیا نباشد و در اینجا سارق تعزیر می شود. 

ضرب و جرح عمدی: ضرب به معنای زدن می باشد و در آن کبودی، تورم و غیره ایجاد می شود در حالی که جرح به معنای زخم زدن است و آسیبی است که باعث خراشیدگی، بریدگی و پارگی که همراه با خونریزی ظاهری می باشد. البته ضرب و جرح ممکن است که با شکستگی استخوان یا زوال عقل نیز انجام شود. مجازات اولیه برای ضرب و جرح عمدی قصاص است و اگر قصاص واقع نشود دیه لازم می شود.

شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر به اپلیکیشن قوانین و مقررات شهرداد مراجعه کنید.