سفارش تبلیغ
صبا ویژن

iranpooshak

طلاق اتفاقی است که هیچ دختر و پسری هنگام ازدواج به آن فکر نمی کنند. اما مشکلات مختلفی که در برخی از زندگی ها به وجود می آید، باعث طلاق و جدایی می شود. شاید فکر کنید همیشه طلاق با دعوا، لجبازی و درگیری های مختلف همراه است، اما اینطور نیست. برخی از جدایی ها با توافق و رضایت زن و مرد صورت می گیرد که به آن طلاق توافقی گفته می شود. در طلاق توافقی، دو طرف درمورد تمام مسائل زندگی مانند مهریه، حضانت فرزندان و... به توافق کامل می رسند و سپس بدون هیچگونه مداخله ای درخواست طلاق می دهند.

جالب است بدانید که طلاق توافقی نسبت به انواع دیگر جدایی مانند طلاق غیابی و غیره بسیار سریع تر انجام می شود. ما در این مقاله قصد داریم درمورد این نوع طلاق صحبت کنیم، پس با ما همراه باشید.

طلاق توافقی

گرفتن شناسنامه سفید پس از طلاق توافقی

بعضی از افراد فکر می کنند گرفتن شناسنامه سفید بعد از طلاق توافقی امری غیرقانونی است اما در شرایطی که در ادامه ذکر میکنیم هیچ کار خلاف قانونی رخ نمی دهد. اگر بعد از طلاق، در صورت عدم نزدیکی زوجین زوجه به پزشک قانونی باید مراجعه کند تا باکره بودن وی اثبات شود. در این صورت می تواند به صورت قانونی شناسنامه بگیرد. در صورت نزدیکی زوجین تنها بعد از ثبت ازدواج می توانند شناسنامه شان را تغییر دهند.

مراحل طلاق توافقی

در صورتی که ززن و مرد قصد طلاق توافقی داشته باشند باید در سامانه مداخله در طلاق یا نوبت دهی طلاق ثبت نام کند و بعد از وارد کردن مشخصات، یکی از مراکز غربالگری مشاوره در تهران را انتخاب کنند؛ سپس مرکز غربالگری، زوجین را به یکی از مراکز مشاوره که زیر نظر بهزیستی است هدایت می کند. این جلسات به مدت 45 روز خواهد بود.

در صورتی که پس از این مدت زن و مرد از گرفتن طلاق منصرف شوند که هیچ اما اگر باز هم اصرار به جدایی داشتند این مراکز مشاوره، گواهی عدم انصراف از طلاق را برای زوجین صادر می کنند و بعد در دفتر خدمات الکترونیک قضایی این دادخواست ثبت می شود و سپس به دست دادگاه خانواده می رسد.

شرایط طلاق توافقی

مدارکی که برای طلاق توافقی لازم است

اصل شناسنامه به همراه کارت ملی زوجین و عقدنامه یا رونوشت. اگر کد ملی را داشته باشید می توانید در سامانه ثبت نام کنید. نکته دیگری که باید بدانید این است که در صورت نداشتن یا گم کردن عقدنامه می توانید به همان محضری که عقد کرده بودید مراجعه کنید و رونوشت دریافت کنید. 

حضور زن و مرد در دادگاه طلاق توافقی الزامی است؟

در صورتی که هر یک از زوجین وکیل گرفته باشند نیازی به حضور آنها در جلسه دادگاه نیست اما در صورت نداشتن وکیل باید برای ارائه ادله و درخواست خود به دادگاه مراجعه کنند.

مدارک طلاق توافقی

اگر یکی از زوجین از طلاق توافقی پشیمان شود چه اتفاقی می افتد؟

به یاد داشته باشید که در طلاق توافقی مهم ترین چیز تفاهم زوج و زوجه درباره مواضع طلاق است. اگر مرد از طلاق توافقی پشیمان شود طبق ماده 5 قانون حمایت از خانواده طلاق انجام نمی شود اما اگر زوجه (خانم) بعد از طلاق توافقی از خواسته اش پشیمان شود، مرد می تواند به تنهایی به دادگاه رفته و برگه های طلاق را امضا کند؛ مگر اینکه زوجه حق طلاق داشته باشد.

مراحل طلاق توافقی

کلام آخر

طلاق توافقی نیز مانند دیگر قوانین، دارای ماده و تبصره های مختلفی است که در یک مقاله نمی توان همه آن ها را بیان کرد. برای مطالعه و آشنایی با این موارد پیشنهاد می کنیم به وبسایت شهرداد مراجعه کنید. در شهرداد علاوه بر مطالب موجود در مقالات، می توانید اپلیکیشن حقوقی این مجموعه را نیز به صورت رایگان دانلود نمایید.