سفارش تبلیغ
صبا ویژن

iranpooshak

آیا می‌دانید که وکیل تجاری چیست؟ آیا وکیل گمرکی هم یک وکیل تجاری محسوب می‌شود؟ در این یادداشت قصد داریم تا ابتدا به پیشینه و مفهوم اصطلاح وکیل تجاری بپردازم. سپس خواهیم گفت که وکیل گمرکی کیست و چرا به وی خصوصا در گمرک تهران نیاز داریم.

وکیل تجاری چیست

وکیل تجاری به طور کلی به وکیلی گفته می‌شود که با توانایی‌های به خصوص خود، توانایی مشاوره حقوقی در زمینه‌ی حقوق تجارت و بازرگانی را دارا است. برای این امر و نه تنها باید سال‌ها به عنوان وکیل تجاری فعالیت کرده باشد، بلکه بایستی با امور حسابداری، بازاریابی و مدیریت مالی نیز آشنایی داشته باشد.

بخشی از درخشان‌ترین ذهن‌ها و استعدادهای دنیای وکالت در سرتاسر جهان به عنوان وکیل تجاری فعالیت کرده و به این عنوان خود را معرفی می‌کنند. تجارت در دوران معاصر شکل ویژه‌ای و جایگاهی بسیار مهمتر از اعصار پیشین یافته است. اما با انقلاب صنعتی و شکل‌گیری مفاهیم خط تولید، سرمایه‌داری و مفاهیمی که به دنبال آن شروع به شکل‌گیری کردند، تجارت و قانون آن و نیز جایگاه وکیل تجاری اهمیت ویژه‌ای یافت. علاوه بر آن بسیاری از فعالین اقتصادی ترجیح می‌دهند تا اختلافات خود را بدون مراجعه به دادگاه و با توافق میان خود، و یا حداکثر رجوع به داوری (که جنبه‌ی مشورتی دارد و حکم آن الزامی و متنفذ نیست) حل و فصل کنند.

وکیل تجاری در دنیای مدرن

وکیل تجاری در اینجا وارد صحنه می‌گردد. یک وکیل تجاری در بسیاری از مراحل شروع پروژه‌ها، تنظیم، نگارش و عقد قراردادهای تجاری و پیمان‌نامه‌ها و موارد این چنینی به عنوان عضوی از تیم شرکت، به عنوان مشاور به ایفای نقش می‌پردازد. وکیل تجاری وظیفه دارد تا با احاطه به قوانین تجاری در پایگاه‌های درون مرزی و یا برون مرزی شرکت که عملیات تجاری در آن رخ می‌دهد، و نیز تسلط به قوانین درونی دنیای تجارت و قواعد آن منافع شرکت را به بهترین نحو ممکن تضمین و از آن محافظت کند. در بسیاری از برجسته‌ترین شرکت‌های بین‌المللی در جهان امروز تیم حقوقی که از گروهی متشکل از چند وکیل تجاری تشکیل شده از مهمترین بخش‌های شرکت‌ها هستند.

وکیل تجاری بین المللی

با گسترش تجارت بین‌الملل در دنیای امروز بدیهی است که برخی از وکلا در حوزه‌ی تجارت بین‌الملل فعالیت کنند. در رابطه چند نکته شایان اشاره است. نخست این که یکی وکیل بین‌المللی تجارت باید در حوزه‌ی قوانین تجاری یک یا چند کشور خاص فعال باشد تا بتوان وی را یک فرد حرفه‌ای در نظر گرفت. بدیهی است که یک وکیل تجارت بین‌الملل حاشیه‌ی خلیج فارس و یا چین با یکدیگر متفاوت هستند.

نکته‌ی دوم اهمیت صلاحیت‌های حرفه‌ای و اخلاقی چنین وکیلی است. این وکلا در بسیاری از قراردادها به عنوان داور برگزیده می‌شوند. علاوه بر آن به دلیل تداخلات و نیز عدم امکان دادسرسی‌های کیفری یا حقوقی خصوصا به دلیل محدودیت‌های حوزه‌ی استحفاظی قضایی در بسیاری از موارد امکان پیگرد وجود ندارد و باید عنان تمام کار را به این وکلا بسپارید.

وکیل گمرکی تهران

گمرک تهران یکی از بزرگترین و مهمترین گمرک‌های کشور است. هر ساله مقادیر زیادی از صادرات و واردات کشور از طریق این گمرک صورت می‌گیرد. بدیهی است که استعانت از وکلای فعال در حیطه‌ی گمرکی در چنین بافتار از چه اهمیتی برخوردارند. مفهوم وکیل گمرکی با گمرک مدرن تعریف شد. در این سیستم وکیل گمرکی باید از موکل خود در دعاوی‌ای که علیه گمرک یا به نفع آن و علیه مدعی علیه انجام می‌شد دفاع می‌کرد.

وکیل گمرکی در تهران کیست

 به وجود آمدن چنین شرایطی جز با تدوین قوانین گمرکی میسر نبود. وکیل گمرکی در پرونده‌های قاچاق، اختلاف بر سر تعرفه و جرایم گمرکی می‌تواند به ارائه‌ی خدمات حقوقی بپردازد. همچنین ممکن است که گاهی دعاوی نه در دادگاه که در کمیسیون‌های مختلف گمرکی برگزار شود که در این گونه پرونده‌ها نیز وکیل گمرکی کمک بزرگی است.

چگونه وکیل گمرکی یا وکیل تجاری معتمد خود را پیدا کنیم؟

برای انتخاب وکیل راه‌های زیادی وجود دارد. یکی از این راه‌ها، استفاده از اپلیکیشن وکیل شهرداد است. در روش‌های سنتی شما برای مشاوره با وکلا باید حضوری به دفاتر موسسات آنان مراجعه کرده و نسبت به اخذ مشاوره اقدام می‌کردید. اما در دوران هوشمند سازی همه چیز این کار را می‌توانید فقط با استفاده از موبایل خود انجام دهید.