سفارش تبلیغ
صبا ویژن

iranpooshak

سئو چیست و چگونه به یکی از مهم‌ترین وجوه دیجیتال مارکتینگ مبدل شد؟ مهمترین مؤلفه‌های سئو چیست و چطور باید روش‌های صحیح آن را آموخت؟

چند سال پیش بود که نسبت به فعالیت در زمینه‌ی مارکتینگ مبتنی بر خدمات برخط علاقه‌مند شدم. از نخستین سؤالاتی که در آن بازه برایم مطرح شد این بود که سئو چیست؟ پیش از هر چیز باید اشاره کنم پاسخ به سؤال سئو چیست می‌تواند بسیار مفصل و طولانی باشد؛ به نحوی که حتی کتاب‌هایی با این عنوان در سرتاسر جهان به چاپ رسیده و افراد بسیاری نیز طی دوره‌های آموزشی چند ماهه سعی در یادگیری و فهم درست از سئو چیست دارند. پس بدیهی است در این مقاله‌ی مختصر تنها مجال برای بیان گوشه‌ای از آن موجود است. 

سئو چیست


سئو تلفظ فارسی حروف اختصاری انگلیسی است که به شکل SEO نگاشته می‌شود. این حروف بیانگر عبارت «بهینه‌سازی موتور جستجو» بوده که به معنی سازگار ساختن محتوایی و غیر محتوایی یک وبسایت با نرم‌افزارهایی به نام خرنده‌های وب ( که به نام عنکبوت یا اسپایدر نیز شناخته می‌شوند) است. اما پیش از آن که به جزئیات امر بپردازیم بهتر است کمی به عقب‌تر برگشته و پیشینه‌ی موضوع را بررسی کنیم.

همان طور که اطلاع دارید در نیمه‌ی دوم دهه‌ی نود قرن پیشین میلادی، با ظهور و گسترش شبکه‌ی جهانی وب (وام گرفته از تار عنکبوت، حالا می‌توانید متوجه وجه تسمیه عنکبوت‌های وب بشوید) تجارت و به تبع آن، بازاریابی به نحو بی‌سابقه‌ای متحول شد. به گونه‌ای که در آن سال‌ها بسیاری از صاحب‌نظران شروع به ارائه‌ی پیش‌بینی‌هایی کردند که در طی آن‌ها، در سال‌های آتی اینترنت حرف اول را در صحنه‌ی مراودات تجاری بین‌المللی خواهد زد. ( ر.ک. Content Is King, Bill Gates 1994) این امر منجر به بحرانی در بازار بورس نیویورک در آن سال‌ها گردید که به نام حباب دات کام معروف شد و بسیاری از ابرشرکت‌های اینترنتی پس از آن شروع به پا گرفتن کردند. از جمله‌ی مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به یوتیوب، لینکداین و پی‌پل اشاره کرد.

در آن سال‌ها اینترنت به صورت فزاینده‌ای شروع به رشد کرد و پیدا کردن محتوای مطلوب برای کاربران به شدت دشوار شد. از این رو وبسایت‌هایی موسوم به دایرکتوری لینک شروع به کار کردند. از مشهورترین آن‌ها می‌توان به یک میلیون پیکسل و در ایران به صفحه‌ی پیوند‌ها اشاره نمود. همان طور که واضح است کار با این دایرکتوری‌ها آسان نبود. از این رو ضرورت وجود ابزاری برای جستجو در فضای وب به شدت حس می‌شد. در پاسخ به این مشکل، موتورهای جستجو ساخته شدند که موفق‌ترین در این بین، گوگل بود. به همین علت وقتی میگوییم سئو چیست

در حقیقت داریم میپرسیم معیار گوگل برای سئو چیست و چطور باید با آن سازگار شد.

سئو چیست

حال به ابتدای سخن برمی‌گردیم. همان طور که اشاره شد، سئو سازگار کردن یک وبسایت با خرنده‌های موتورهای جستجو بالاخص گوگل است. اگر در طی سال‌ها با گوگل کار کرده باشید می‌دانید که با جستجوی یک کلیدواژه در آن، گوگل شروع به لیست کردن نتایج یافت شده در اینترنت می‌کند. واضح است برای حداکثر کارایی موتور جستجو باید برای ترتیب لیست معیارهایی اتخاذ شود. به همین دلیل است که همیشه نتایج اولیه از اخلاف خود کیفیت بهتری دارند.

 

مهمترین معیارهای گوگل، شامل مرتبط بودن محتوا (با کمک‌گیری از کلیدواژه‌ها و ...)، سهولت استفاده از وبسایت (ریسپانسیو بودن، سرعت لودینگ و ...) و مفهومی تحت عنوان اعتبار است که منشأ آن در اصل از تحلیل سایر بخش‌های اینترنت به وجود می‌آید. پس می‌توان گفت پاسخ خلاصه به سؤال سئو چیست آینست که بگوییم «چکار باید بکنیم تا گوگل به راحتی سایت ما را تحلیل و به آن رتبه‌ی خوب بدهد»؟