سفارش تبلیغ
صبا ویژن

iranpooshak

چک برگشتی یا چک برگشت خورده و یا همان چک بلامحل به چک هایی گفته می شود که حساب صاحب چک خالی و یا کمتر از مبلغ چک باشد که در این صورت می توان چک را برگشت زد پیگیری های لازم را برای وصول آن انجام داد. چک به اصطلاح یک سند تجاری با اهمیت و پرکاربرد است که قانونگذار برای اینکه افراد جامعه به درستی از این سند مهم تجاری استفاده کنند قوانین مختلفی را برای آن تعیین کرده است. 

چک برگشتی

قانون چک برگشتی

مطابق قانون تصویب شده برای چک، کسی که چک می کشد باید در تاریخ درج شده در چک، حداقل به اندازه مبلغ نوشته شده در چک، در حساب بانکی اش وجه نقد داشته باشد. در غیر این صورت می توان چک را برگشت زد و علیه صادر کننده چک اقدامات و پیگیری های قانونی لازم را انجام داد. به همین دلیل به این نوع چک ها که در تاریخ مشخص شده نقد نمی شوند، چک بلامحل یا چک برگشتی می گویند.

وصول چک برگشتی

نحوه وصول چک برگشتی

از نظر قانون دو راه برای وصول چک برگشتی وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید.

  • بهترین و رایج ترین روش این است که از صادر کننده چک بلامحل شکایت کیفری به عمل آید. این روش به مجازات حبس و جزای نقدی منجر می شود. البته این روش به گرفتن وجه چک بلامحل منجر نمی شود و فقط می توان صادر کننده چک را مجازات کرد. برای اینکه وجه داخل چک را بگیرید باید با راه حقوقی اقدام کنید و با پیگیری های لازم به پول خود برسید.

  • در شیوه دوم باید دادخواست مطالبه چک را به دادگاه ارسال کنید. در روش دوم چک را به روش ثبتی وصول می کند. شما می توانید از طریق اداره ثبت چک برگشتی خود را وصول کرده و به پول خود برسید.

بهترین راه وصول چک برگشتی

مواردی که می توان چک را برگشت زد

  • زمانی که صادر کننده چک دستور بدهد که وجه به دارنده چک پرداخت نشود.
  • صادر کننده چک با اینکه از بسته بودن حساب خود کاملا آگاهی دارد، چک صادر می کند و یا بعد از صادر کردن چک حساب خود را مسدود نماید.
  • اگر چک به صورتی تنظیم شده باشد که بانک به دلایلی مانند عدم مطابقت امضا، قلم خوردگی و اختلاف در مندرجات چک از پرداخت وجه به دارنده چک خودداری کند.
  • صادر کننده چک، وجه نقد کافی در حساب بانکی خود نداشته باشد و یا صاحب حساب تمام و یا بخشی از وجه چک صادر شده را از حساب بانکی برداشت نماید.

چک برگشتی چیست

مشاوره وصول چک برگشتی

با اینکه قانون چک برگشتی به نظر ساده می آید اما این قانون، ماده و تبصره های زیادی دارد. برای اینکه از تمام جزئیات و راه های سریع وصول چک برگشتی اطلاع پیدا کنید می توانید با مراجعه به سایت شهرداد و گرفتن مشاوره با مشاوران مجموعه، اینگونه مشکلات را به راحتی حل کنید. راه دومی هم وجود دارد که دانلود اپلیکیشن حقوقی شهرداد به صورت رایگان است که بسیار کاربردی و مفید می باشد.